La patru ani de la lansare, anunțăm "Treizecizero pe curat", o revistă de colecție într-o singură apariție
Adrian Țoca | 13 ianuarie 2016Primul produs tipărit Treizecizero, în tiraj limitat și de calitate premium, este marea surpriză pe care ți-am pregătit-o de ziua noastră. Cuprinde patru capitole, fiecare relevante pentru tenisul momentului și pentru cum îl vedem noi la Treizecizero.
În ultimul timp, am tot avut de scris texte de prezentare pentru ideile noastre. Asta vine cu două sentimente atașate: pe de o parte, simți că te repeți, pe de altă parte e bucuria nemărginită că avem atâtea lucruri de anunțat și atâta energie de transmis către voi. Începem anul punându-vă pe masă o altă idee, poate cea mai surprinzătoare dintre toate cele cu care am încercat să vă bucurăm în acest an. E chiar mai surprinzătoare decât lansarea Lead, aș îndrăzni; pe mulți dintre voi nu v-a mirat câtuși de puțin că ne-am încumetat în direcția povestită aici. Din mailurile primite (ajungem să răspundem la toate, promitem!) ne-a reieșit că fie v-ați așteptat, fie v-ați fi dorit să îndrăznim pasul cu Lead, ceea ce e o doză de încredere imensă pentru noi.
Ce facem acum este, însă, fundamental diferit față de ocupația de bază a Treizecizero. Dar nu atât de diferit față de ADN-ul acestuia. Anunțăm Treizecizero pe curat, o inițiativă one-time only. Mai exact, o publicație pe… print.
Treizecizero pe curat este o întoarcere, pentru o secundă, la ce-a fost frumos în trecut. E un fel de omagiu hârtiei, cea cu care am crescut cu toții, făcut de un titlu născut în online. Luăm din trecut ce-i bun și ducem cu noi mai departe, într-o aventură în digital a cărei frumusețe esențială e că absolut niciunul dintre antemergătorii acestei industrii habar nu are unde va duce. E un subiect fantastic de frumos, cel puțin pentru noi – iar presa păcătuiește mereu crezând că subiectele despre presă interesează și pe altcineva decât pe cei din presă și industriile adiacente. Nu știm cum va supraviețui jurnalismul, în ce se va transforma el, cum va suporta impactul tehnologiei și deschiderea totală a informației către public, ușurința accesului acestuia la ea. Nu știm cum sau dacă titlurile mari de presă vor mai rezista în lupta cu timpul. Iar când privim la noua generație, The Founders cum s-au numit ei (și cum i-a consemnat New Yorker), ne e tot mai limpede că o să rămână în picioare numai cine se va adapta. Nu știm dacă și cât timp vor mai exista ziare și reviste pe hârtie. Nu știm ce model economic va găsi presa, nu știm (sau bâjbâim încercând să înțelegem) cum să ne respectăm publicul mai mult, nu știm, în general, aproape nimic.
Știm însă că va fi întotdeauna o nevoie de conținut bun, filtrat și asumat. Iar asta am învățat mirosind hârtia și întorcând foaia. Mulți dintre noi am crescut cu sentimentul că, dacă un text a ajuns să fie publicat, atunci înseamnă că are valoare pentru cineva. Limitările impuse de hârtie par ciudate acum (vor părea și mai ciudate curând, dragi cititori ai Treizecizero care veți da peste aceste rânduri în șapte opt ani de acum înainte), dar cu aceste limitări au crescut generații întregi de jurnaliști și publiciști valoriși, care au inspirat, la rândul lor, alte și alte generații.
Treizecizero și tot ce-i pe lângă el e tot numai un suflet. Și e despre inspirație, înainte de a fi despre orice altceva; o inspirație pe care noi ne-am găsit-o în ziarele și publicațiile copilăriei. Era o perioadă în care aveam la îndemână tot atâta informație într-un an cât găsești acum într-o tură de un minut pe Twitter. Dar te ajuta să visezi.
Printul a avut vremurile lui de glorie, apoi a trecut prin chinuri groaznice. În special în România, unde, afară de o mână de oameni care fac eforturi colosale și prea puțin creditate pentru a ține în viață niște publicați, printul s-a prăbușit de-a binelea. Cu mult înainte de vreme. Dacă nu fizic, atunci la nivel de credibilitate.
În schimb, în țările civilizate, printul și-a frânat cât a putut rostogolitul la vale, iar acum se vorbește chiar de un comeback decent, chit că în alte condiții. Într-o lume dominată de streamul interminabil de conținut și de obsesia refreshului non-stop, oamenii încep să redescopere bucuria cititului pe hârtie. Îi redescoperă și relevanța, nu doar farmecul. Inițial închise, câteva publicații au reînceput să apară pe print, ba chiar mai mulți publisheri născuți în digital au urmat calea inversă, lansând produse pe hârtie, pentru că au descoperit că acestea îi ajută să se evidențieze mai ușor într-o piață deja suprasaturată pe online. Alte nume de tradiție continuă să reziste și să livreze cifre solide pe print, în timp ce-și pregătesc intens viitorul exclusiv în digital – New York Times, The Guardian, Bild, Washington Post sunt cele care dau tonul.
Noi nu lansăm un produs permanent, ci o singură ediție. I-am zis, în glumă, că e un fel de Snapchat al printului; o postare pe hârtie pe care, dacă nu te grăbești s-o prinzi, n-o s-o mai găsești, pentru că, la fel ca un snap, dispare repede.
Treizecizero pe curat este lansat cu ocazia a 4 ani de la lansarea site-ului, cifră pe care o aniversăm pe 13 ianuarie.
Treizecizero pe curat este, așadar, o colecție a ideilor site-ului, transpuse pe hârtie. Întâi de toate, e un Best Of, ocazie cu care am îndeplinit și dorința multor cititori (vedeți? tot ce trebuie să faceți e să cereți :). V-am urmat sfatul și am selecționat cele mai bune texte din istoria site-ului, ca să le dăm lumina tiparului. Le veți recunoaște; le-am datat și grupat frumos, ca să vă ajute să retrăiți momentul și stările prin care ați trecut la meciul sau turneul cu pricina. Apoi, publicația cuprinde povestea noastră și a voastră: lucruri neștiute despre site, despre cei care-l citesc, despre cei care îl produc. Amintiri, povești și context.
Un alt capitol important al publicației este susținut de conținutul creat special pentru această ocazie. Genericul e simplu: ne-am uitat la cum a evoluat tenisul sub ochii noștri în acești patru ani fascinanți. Pe de o parte, am fost martorii uneia dintre cele mai bune perioade a tenisului românesc – avem an de an ocazia să numărăm trofee și finale. Pe de altă parte, am prins o bună bucată din apariția istorică a unor campioni unici precum Roger, Rafa, Nole și Serena. Am pregătit articole speciale pentru voi pe această temă.
Conținutul – vă asigurăm – va fi foarte bogat. La fel și designul, la fel și fotografia, la fel și hârtia. Dacă v-a plăcut site-ul până acum, în special în momentele în care am fost în campanie, concentrați fie pe un turneu mare, fie pe un subiect important – atunci tragem nădejde că o să vă placă și articolele pregătite în Treizecizero pe Curat. Despre el găsiți ceva mai multe detalii în pagina dedicată proiectului, iar pe parcurs poate vom mai da mici preview-uri din ediția de print.
Ceea ce vrem să sublinem acum e că Treizecizero pe Curat este, înainte de orice, un prilej de bucurie pentru noi. Ne uităm la această lansare cu drag: o vedem ca pe o sărbătoare, a noastră și a voastră. Împreună am traversat multe zile, ne-am cunoscut și am devenit parte din viața celuilalt, influențându-ne și învățându-ne reciproc. Datorită vouă, site-ul a crescut și și-a consolidat poziția într-o perioadă dificilă din toate punctele de vedere pentru media. Pare simplu acum, dar n-a fost deloc simplu. Încă nu e. Astfel de trasee sunt un pic nebunești – nu tot timpul o idee supraviețuiește doar pentru că are o motivație bună în spate. De fapt, mai degrabă se întâmplă invers; ideile tind să moară repede. Dar avem un public atât de fain încât am găsit în el inspirație și energie pentru patru ani. Iar acum, în lipsa unei petreceri cu voi toți, am găsit această metodă de a ajunge aproape de cât mai mulți dintre voi.
Bineînțeles, nu pot și nici nu vreau să ocolesc elefantul din cameră. De-a lungul timpului, am spus de mai multe ori că facem tot ce se poate omenește posibil pentru a păstra conținutul gratis. A fost tot timpul un obiectiv pentru noi să evităm paywall-ul sau variantele sale, chiar dacă drumul a fost sinuos. Chiar dacă voi v-ați oferit de mai multe ori să ajutați. Treizecizero pe Curat nu este gratis, dar asta pentru că tipărirea, producția și distribuirea acestei publicații nu pot fi făcute pe gratis; ele implică mulți alți oameni în afara micului grup de oameni implicați în site. Este pentru prima oară în istoria Treizecizero când accesul la un conținut al nostru se face contra cost, așa-i; dar credem că merită, dat fiind specificul unic al acestui proiect, care merită să fie evaluat corect. El cuprinde colecția și spiritul a patru ani în care ne-am îngrijit zilnic să creștem curat un titlu de presă de care să vă fie drag și de care să vă simțiți reprezentați. Patru ani în care am dat absolut tot ce-am avut. În plus, ni se pare cadoul perfect pentru un fan de tenis; fie pentru voi, fie pentru un amic.
Prețul este de 60 de lei pentru un număr masiv de pagini, 160. Pentru prima zi avem și o reducere, valabilă în primele 24 de ore de la lansarea revistei, perioadă în care o puteți comanda pentru 50 de lei. Prețul include și transportul (pentru comenzi făcute din România), iar plata se poate face în condiții de siguranță maximă pe site, cu ajutorul unui card bancar. Când completați datele, vă rugăm mult-mult să le treceți corect și complet, pentru a nu exista încurcături ulterioare. Pachetul vă va veni la adresa solicitată, pe măsură ce revista va ieși din producție. Nu avem foarte multe exemplare disponibile, așa că, pentru a fi sigur că o găsiți, e recomandat să nu așteptați când ea va fi pe stoc.
Vă rugăm să luați în considerare că revista este în producție la acest moment. Cum se întâmplă în multe alte domenii, e nevoie de un pic de timp ca ea să ajungă la voi, dar credem că e o așteptare care merită.
**
Venim după un sprint intens, o perioadă cu multe eforturi și multe amintiri frumoase, cu ușurință cea mai bună din istoria Treizecizero: într-o perioadă foarte scurtă, am făcut un Newsletter foarte personal, cu conținut extra, pe care l-am trimis în timpul marilor turnee (și care o să revină). Am făcut prima noastră emisiune în direct. Am lansat un Podcast. Ne-am întâlnit cu voi, la prima întâlnire a cititorilor Treizecizero. Am lansat Bursele pentru viitorii jurnaliști de sport. Am pus sus Fast-ul, un format pe scurt care va prinde viteză începând cu Australian Open. La fel și celelalte idei enumerate, vor fi consolidate. Am fost, din nou, prezenți la câteva dintre cele mai mari turnee de tenis ale lumii, alături de jucătorii români și de marile titluri are presei de sport mondiale. Am lansat Lead.ro, iar începutul e peste așteptările noastre. Am comentat și ne-am bucurat de tenis. Iar acum punem toate astea (și altele) pe hârtie și ne bucurăm împreună cu voi. Un cadou pentru voi, dar și pentru noi.
Unele povești sună pur și simplu mai bine pe hârtie. Ne vom închipui că și a noastră.
IBAN RO51RNCB0079145659320001
Asociația Lideri în Mișcare,
Banca Comercială Română