Wimbledon face eforturi speciale pentru a-și păstra imaginea de competiție super premium. Pentru asta, alege inclusiv să lase bani pe masă, neexploatându-și în totalitate potențialul comercial.
Text apărut în ediția din 6 iulie a ATLT – newsletter de sport. Te poți abona gratuit la ATLT aici.
Tradiția vinde bine. Și, din sport, nimeni nu se pricepe s-o împacheteze mai frumos decât o face Wimbledon. Totuși, ce înseamnă că vinde bine?
▪️Wimbledon face bani din patru direcții majore. Cea mai importantă felie e cea a drepturilor tv globale, care asigură mai mult de jumătate din totalul veniturilor. Apoi, cu aproximativ 15 procente, vin banii din vânzările de bilete. Restul este completat din merchandise și alte vânzări, cum ar fi faimoasele porții de căpșuni cu frișcă (doar ele generează peste jumătate de milion per turneu). Și, spre stupoarea oricui caută atent și nu găsește prea ușor vreun brand pe Centre Court, mai face bani și din sponsorizări.
▪️Când vine vorba de drepturile tv, grosul o reprezintă contractele cu BBC, pentru piața locală, sau cu ESPN, pentru America de Sud și de Nord. Contractul cu BBC merge până în 2027, în vreme ce ESPN a prelungit până în 2035. Cumulate, toate contractele de drepturi tv aduc undeva peste 200 de milioane de dolari anual.
▪️Biletele aduc, la rândul lor, în jur de 50 de milioane de dolari pe an. Interesant e că, deși nu duce lipsă de interes, Wimbledon atrage în acest moment mai puțini vizitatori anual decât US Open și Australian Open, chestiune care ține de capacitatea arenelor.
▪️Poate cel mai interesant capitol e cel al sponsorilor, din care Wimbledon atrage un estimat de 60 de milioane de dolari pe an. Ar putea să adune mult mai mult de atât, dacă ar renunța la politica foarte strictă de limitare a expunerii pe care brandurile partenere o primesc la Wimbledon. Unde, cum știi, totul e în varii nuanțe de verde și impecabil. Dacă nu știi să spui repede un partener major al turneului, e pentru că asta vor organizatorii, care lasă bani pe masă. E prețul pe care acceptă să-l plătească pentru a păstra imaginea imaculată, exclusivistă și super premium pe care o are Wimbledon. Logo-urile brandurilor care sponsorizează turneul apar, totuși, dar doar în versiunile lor negre și albe și sunt aproape insesizabile pe terenurile principale, dacă te uiți din tribune.
▪️În total, Wimbledon adună undeva la nord de 350 de milioane de dolari pe ediție. Ar putea să genereze venituri și mai mari, dar, uneori, contează mai mult și cum faci, nu cât faci.
*
IBAN RO51RNCB0079145659320001
Asociația Lideri în Mișcare,
Banca Comercială Română