Un nou început pentru Rafa, atât pe teren cât şi în afara lui
Vina del Mar, Chile, 2013
Decizia lui Rafael Nadal de a se întoarce în competiţie la turneul de 250 de la Vina del Mar se dovedeşte o gură de aer pentru mica staţiune chiliană de pe malul oceanului. Anul trecut, organizatorii turneului dădeau invitaţii gratis pentru a atrage publicul. Anul acesta, deşi sunt mai scumpe decât în trecut, toate biletele sunt vândute începând cu ziua de azi, când Nadal îşi va face debutul la dublu cu Juan Monaco (nu înainte de 23.00, ora României).
După retragerea lui Fernando Gonzales, chilienii au rămas fără nicio vedetă majoră în tenis şi l-au primit cu braţele deschise pe Nadal, care le vizitează pentru prima dată ţara. De când a pus piciorul în aeroport, Rafa a fost tratat ca un star rock. Toată lumea vrea să facă o poză, să primească un autograf. A fost întâmpinat de preşedinte, este asaltat de zeci de fani, mamele îi pun copiii în braţe pentru poze şi televiziunile şi-au trimis cei mai buni oameni să-i urmărească fiecare mişcare.
Echipat cu o nouă rachetă Babolat, puţin mai grea şi cu racordaj diferit, Rafa îşi va testa jocul la dublu mai întâi, înainte să intre mâine în concurs la simplu. “Am nevoie de săptămâni de muncă în circuit. Aceasta e prima mea săptămână şi nu am aceleaşi obiective ca cele pe care le voi avea peste două luni. Trebuie s-o iau încet şi să fiu suficient de realist ca să înţeleg că lucrurile nu vor sta la fel de bine ca înainte de accidentare. Trebuie să am răbdare.” Deşi Rafa a declarat că nu şi-a setat aşteptări prea mari pentru început, toată lumea se aşteaptă nu numai să câştige turneul, dar s-o facă într-o manieră categorică, fără a pierde niciun set.
Deşi organizatorii probabil au plătit o primă generoasă pentru a-l avea pe Nadal, prezenţa acestuia va genera foarte mulţi bani. Pe lângă bilete, fanii cer autografe pe tricouri, mingi şi exemplare ale autobiografiei sale. Rafael Nadal este o industrie care a ales să se oprească, în prima etapă a campaniei numită Roland Garros 2013, în Chile. Iar Chile este bucuros de oaspeţi.
Un nou început şi în afaceri
Rafa nu-şi începe din nou doar cariera competiţională, ci şi cea de afaceri. Ca Federer anul trecut, Nadal nu şi-a mai înnoit contractul cu IMG, care a expirat în decembrie. Tot ca Federer, Nadal vrea să-şi gestioneze singur afacerile. Companii ca IMG iau un comision de 15% din toate contractele de publicitate pe care le intermediază pentru atleţi. Forbes estimează că Nadal a câştigat 25 milioane dolari din contracte de publicitate anul trecut. Comisionul IMG s-ar ridica la 3,8 milioane, echivalentul banilor câştigaţi din tenis de Rafa în tot 2011.
Împreună cu Federer, Nadal face parte din acel grup de atleţi de elită care nu mai au nevoie să-şi caute sponsori pentru că marile companii vin singure la ei. Ca şi Federer, care l-a păstrat pe Tony Godsick de la IMG, Nadal va lucra în continuare cu Carlos Costa, agentul lui de la IMG. Împreună cu Sebastian Nadal acesta a pus bazele unei companii care-i va reprezenta interesele lui Rafa.
În ciuda absenţei de şapte luni din competiţie, Rafa Nadal a rămas în atenţia fanilor, ţinându-i la curent cu evoluţia sa zilnic prin intermediul Facebook şi Twitter. Poziţia lui de superstar sportiv nu s-a schimbat, şi cum alte figuri emblematice nu s-au ridicat în tenis în ultimul rând, Nadal va rămâne o variantă atractivă pentru companii, nu în ultimul rând datorită amabilităţii şi reputaţiei sale impecabile off-court. Cât despre IMG, a încercat să contracareze plecarea celor doi giganţi prin semnarea unui contract in decembrie cu un nou gigant în devenire: Novak Djokovic, actualul nr 1 mondial şi campion la Australian Open.
IBAN RO51RNCB0079145659320001
Asociația Lideri în Mișcare,
Banca Comercială Română