Tenis Business: Bugetul anti-doping se măreşte, Murray şi Nadal investesc în industria hotelieră şi gigantul IMG este scos la vânzare
Camelia Butuligă | 28 februarie 2013Tenis Business: Bugetul anti-doping se măreşte, Murray şi Nadal investesc în industria hotelieră şi gigantul IMG este scos la vânzare
Grand Slamurile îşi vor dubla contribuţia la bugetul anti-doping
Cel patru Grand Slamuri şi celelalte organizaţii care guvernează tenisul masculin şi feminin se vor întâlni la New York la începutul lui martie pentru a-şi mări contribuţia financiară la programul anti-doping. Întâlnirea era programată iniţial pentru iunie, dar a fost grăbită de cerinţele tot mai insistente ale jucătorilor şi ale presei de a se lua măsuri pentru înăsprirea controalelor anti-doping.
În 2012, bugetul pentru programul anti-doping în tenis a fost de 2 milioane de dolari. ITF contribuie cu 400 000 pentru cheltuieli de administrare, iar restul de 1,6 milioane este împărţit între ATP, WTA, ITF şi cele patru Slamuri.
Din cauza recentelor scandaluri privind doping-ul din alte sporturi, mulţi jucători de tenis (printre care cei mai vocali au fost Federer, Murray, Djokovic şi Nadal) au cerut înmulţirea controalelor anti-doping , mai multă transparenţă în ceea ce priveşte rezultatele lor şi introducerea unui paşaport biologic pentru fiecare jucător (care să monitorizeze evoluţia marker-ilor biologici ai atletului de-a lungul timpului).
Se pare că dorinţele le vor fi îndeplinite. Deşi nu au declarat nimic oficial, surse din interiorul conducerii celor patru Grand Slamuri spun că acestea îşi vor dubla contribuţia financiară la programul anti-doping. Banii vor fi investiţi cu precădere în creşterea numărului de teste de sânge, testelor efectuate în afara competiţiei şi introducerea paşaportului biologic. Aceste modificări se vor vedea începând cu lunile aprilie-mai.
Andy şi Rafa, proprietari de hoteluri
Hotelurile sunt o idee de investiţie populară în rândul tenismanilor. După Juan Carlos Ferrero, care are un complex hotelier de cinci stele în apropiere de Valencia, iată că şi Rafael Nadal şi Andy Murray investesc în turism.
Murray a cumpărat hotelul Cromlix House, care funcţionează într-un palat victorian din apropiere de oraşul său natal, Dunblane. Murray, care a câştigat aproximativ 26 de milioane de dolari din tenis, plănuieşte să transforme până în 2014 clădirea într-un hotel de cinci stele cu 15 camere. Proiectul va ajuta economia locală prin crearea a 40 de locuri de muncă şi va crea venituri pentru alte afaceri din zonă.
Data inaugurării este plănuită să coincidă cu începerea prestigioasei Ryder Cup, competiţia bienală de golf între două echipe (una americană şi una europeană), care se desfăşoară alternativ odată în America, odată în Europa. În 2014, Ryder Cup va fi organizată în Scoţia, la Gleneagles.
Spre deosebire de Murray, care şi-a investit banii aproape de casă, Rafael Nadal a preferat să meargă peste ocean, dar într-o ţară care vorbeşte totuşi aceeaşi limbă: Mexic. Nadal va investi 10 milioane de euro într-o companie care va construi două hoteluri pe insula Cozumel. Insula este o destinaţie turistică faimoasă şi de asemenea un punct de plecare pentru foarte multe vase de croazieră. Rafa a declarat că este “o investiţie financiară, dar şi emoţională”, pentru că, venind şi el de pe o insulă, adoră “marea şi natura”, iar “Cozumel este un paradis natural”.
IMG este de vânzare. Doritori?
IMG(International Management Group), corporaţia care reprezintă interesele financiare ale multor vedete din sport şi show business (printre care Novak Djokovic, Maria Sharapova şi supermodelul Gisele Bundchen) va fi scoasă la vânzare. Cumpărată de fostul ei proprietar, Ted Forstmann, cu 750 de milioane de dolari în 2004, compania poate aduce acum în jur de 2 miliarde de dolari.
IMG are o istorie interesantă. Fondată în 1960 de Mark McCormack, compania a fost construită cu ajutorul jucătorilor de tenis şi de golf. McCormack, un avocat cu diplomă de la Yale, a fost primul care a sesizat nevoia sportivilor de a avea un agent care să se ocupe de partea de afaceri a carierei lor. Primul pe care l-a convins a fost marele jucător de golf Arnold Palmer. Începutul erei Open în tenis a fost o mină de aur. În curând pe lista de clienţi ai IMG se aflau Rod Laver, Bjorn Borg, John Newcombe, Evonne Goolagong şi Chris Evert. Pete Bodo spune că istoria IMG coincide cu evoluţia tenisului de la un sport de nişă la un sport global şi mainstream, jucat şi urmărit pe toate meridianele de către milioane de oameni.
După ce McCormack a murit în 2003, compania fost cumpărată de Ted Forstmann. În afară de faptul că erau amândoi avocaţi, cei doi mai aveau ceva în comun: dragostea pentru tenis. IMG este scos la vânzare de către moştenitorii lui Forstmann, şi va fi interesant de către cine va fi cumpărată. Bodo speră că nu va fi un anonim fond de investiţii, ci tot un proprietar ca să cunoască şi să iubească sportul. Sau, în caz că nu se găseşte nici un cumpărător, putem să urmăm sfatul acestui fan de pe Twitter:
“Hai să contribuim cu toţii şi să cumpărărm IMG, Twitter. Eu o să mă ocup de afacerile lui Giselle Bundchen. Voi puteţi să-l luaţi pe Djokovic.”
IBAN RO51RNCB0079145659320001
Asociația Lideri în Mișcare,
Banca Comercială Română