Rata crescută de adopție a device-urilor mobile sau smart și democratizarea absolută a accesului permanent la broadband au construit o revoluție ascunsă. Una care poate schimba industrii. Una pe care abia o mirosim, abia o înțelegem.
1. personalizare: primul nivel e legat de personalizarea participării la un eveniment sportiv. În urmă cu +10 ani aveam două opțiuni să mă bucur de meciurile lui Liverpool: să stau lipit de un televizor sau să merg pe stadion, după un zbor lung și o cheltuială serioasă. În urmă cu 5 ani, îmi ajungea și un computer. De 2-3 ani, o tabletă sau un smartphone sunt la fel de utile. Mâine pot avea acces nu doar la stream-ul live - ceva banal deja - dar și la date real-time despre performanța lui Coutinho, jucătorul meu favorit de la ei, agregate împreună cu toate tweet-urile care îl pomenesc pe el, plus un picture-in-picture cu stream-ul unei camere care îl urmărește pe tot terenul. Asta pentru că eu, ca și consumator de sport, pot fi descris până la ultima celulă de microbist.
Suntem 500 de milioane de fani ai lui Liverpool în lumea asta. Printre ei, zeci de “profile” diferite, de “cormorani” mai degrabă interesați de tactică, de unii care vor să joace “englezeste”, de alții care preferă combinațiile pe jos centrărilor banale. Pentru toți, media digitală poate construi, azi și mâine, o experiență personalizată, una care găsește teren fertil mai ales în jurul obsesiei pentru o echipă, un jucător.
2. analiză & opinie: durează câteva secunde să pot afla toate rezultatele lumii la orice sport și detaliile din orice meci. Informația este astăzi doar o fundație pentru consumul evenimentelor sportive. “Vezi aici ce a făcut Steaua cu Brașovul” e istorie. “Vezi aici ce a zis Gâlcă la conferința de presă” nu mai e niciun element diferențiator. Pot afla imediat, din 357 de surse.
Azi și mâine, în 2015 și după, vor fi mai importante decât oricând penelul, scrisul adânc și deștept, comparațiile și informațiile puse cap la cap. Huffington post din sport sau de oriunde, Bleacher Report, opiniile Gazetei, textul de pe Treizecizero.ro venit mai târziu, dar cu efect înzecit.
Am net, am minte, am gusturi și am acces oricând la informație. Deci nu-mi da informație banală sau cârlige înșelătoare: dă-mi ceva pentru mintea mea neobosită și pentru gustul meu așezat, dar tolerant la alte unghiuri de abordare și analiză.
3. avioane și navete spațiale: “Internet of Things” va intra pe nesimțite în orice industrie. Iar sportul va fi printre primele domenii atinse de “ochi digitali” care vor urmări orice atlet, echipă sau mașină care zboară către victorie.
O dronă deja a stricat un meci de fotbal în Serbia. Alte câteva mii vor îmbunătăți experiența celor de acasă sau chiar de pe stadion. “Wearables” la un meci de baschet care se aprind în culoarea unei echipe când aceasta înscrie? Proiecție prin Oculus pentru half-pipe snowboarding? “You’ll never walk alone” care îți învăluie living-ul printr-un sistem hi-fi 5+1, excelent izolat de comentariul de TV? Toate sunt la un click / o zi distanță de a fi fenomene în masă.
4. creșterea prețurilor pentru accesul la un eveniment sportiv. Fie el pe stadion sau live, oriunde, pe orice. În sport, consumatorii caută accesul, nu proprietatea (spre deosebire de jocuri, cărți etc). Iar când 500 de milioane de fani ai lui Liverpool vor și pot avea acces la meciul cu Chelsea din Cupa Ligii, atât vânzătorii de bilete, deținătorii de drepturi, cât și agregatorii de “experiențe” / “conținut” se vor îngrămădi să îți pună în față o notă de plată. Care va crește an de an.
Biletele pe stadioane sunt mai scumpe ca niciodată. Pay-tv-ul costă mereu mai mult prin US / EU. Video-on-demand e la început, dar crește. Peste tot în jurul tău vei vedea ferestre de acces, cu feature-uri minunate în spatele lor, cu invitații frumoase la Free Trial, dar cu prețuri care va avea o inflație specială.
5. sharing is caring. Efectul “mobile first” împins de Facebook / Twitter / Instagram va crește spectaculos în următorii ani. Cel mai simplu criteriu de agregare a unei comunități este o pasiune comună, iar sportul cade perfect pe subiect. Companiile media se vor focusa pe găsirea echilibrului corect în mixul dintre experiența unui eveniment live - conținutul complementar generat in house - conținutul agregat și share-uit de fani.
6. fotbalul românesc de club nu va mai conta. Nu-mi dau cu părerea despre Dinamo sau pușcăria lui Gigi. Nu mai îmi pasă de el de vreo 6-7 ani, de când meciurile au o calitate cel puțin îndoielnică. Vă spun doar că încet, dar sigur, pasionații de sport din România vor migra masiv către alte două redute: fotbalul internațional (Champions League, campionate din Spania, Anglia) și alte sporturi (tenis, baschet, ski, orice). Iar media de aici va migra și ea la fel de încet, din păcate, dar la fel de sigur.
Iar valul ăsta va ajuta alte proiecte ca Treizecizero să prindă viață și putere. Le țin pumnii celor care încă nu au început, dar au șanse mari să izbândească.