Treizecizero
Auto

Maşinile în 2015: liberalizarea tehnologiei

2015 va fi anul în care industria auto va fi nevoită să confirme ceea ce a început în 2013 şi 2014: marea revenire. Şi, deşi pare uşor şi trendurile în zona asta tind să fie construite pe perioade mari, deci o creştere rămâne o creştere pe termen lung, peste întreaga suflare auto domneşte ceea ce îmi place să numesc orbecăială optimistă. Un soi de speranţă că prăpastia de vânzări atinsă în anii 2009-2010 a apus şi că rebound-ul este unul viu, sănătos, sprijinit de cifre corecte şi de economii (eventual) musculoase.

Mircea MEȘTER
jurnalist auto, redactor șef Automarket.ro, fan necondiționat și practicant amator al tenisului

La nivel mondial, anul 2015 va fi unul al căutării de soluţii, iar asta este o provocare pentru toată lumea implicată în fenomen. În primul rând, lumea maşinilor speră că problema vânzărilor din Europa, stringentă în 2013 şi eliminată parţial în 2014, va dispărea. Dacă nu sunteţi în temă cu subiectul, aflaţi că Europa a ajuns la o saturaţie amestecată cu plictiseala ce face ca pieţele mari să crească foarte puţin spre deloc. Iar asta înseamnă că planurile marilor mărci sunt date pe alocuri peste cap. În afara pieţei din UK, cu o creştere de 9%, toate celelalte ţări cu tradiţie din Europa au văzut în 2014 creşteri infime (+1% Franţa, +2.5% Germania, +4.3% Italia) sau urcări datorate programelor de reînnoire a parcului auto (+18% în Spania), iar asta nu e bine pentru acţionari, directori şi angajaţi care îşi prognozează producţia din timp, cu speranţa că vânzările vor cânta în aceeaşi gamă. 2015 va fi, probabil, un an în care vom vorbi de Europa ca de o confirmare a revenirii. Spre binele tuturor.

La nivelul produselor, 2015 va fi anul în care metamorfoza maşinilor va începe să fie completă. La finalul următoarelor 12 luni maşinile vor fi mai mici, mai curate şi vor avea motoare mai mici ca niciodată. Fenomenul downsizing, aşa cum se numeşte procesul prin care vechile motoare pe benzină cu o capacitate cilindrică mare sunt înlocuite treptat de unele mici care cu ajutorul unor turbine scot la fel de multă putere precum strămoşii lor, va începe să acopere întreaga gamă de modele, din toate segmentele. Obişnuiţi-vă, deci, să vedeţi din ce în ce mai des prin cataloage şi reclame modele care au motoare de litraj mic: 1.0, 1.2 sau 1.5 turbo. Pentru că normele de emisii pe care fiecare marcă trebuie să le îndeplinească până în 2022 obligă la un spirit eco.

Evident, vom vedea din ce în ce mai mulţi hibrizi. Nu doar în cataloage, ci şi pe străzi. Dieselul aşa cum îl cunoaştem astăzi va deveni amintire peste vreo 10-15 ani (povestea e mai lungă, dar în principiu oraşele mari europene vor impune limite de noxe care vor transforma diesel-ul în rara avis), iar în locul său vor veni hibrizii. Preferaţii mei sunt cei cu încărcare la priză, pentru că-ţi oferă o autonomie electrică destul de mare - până în 60-80 de kilometri, adică destul pentru drumurile zilnice ale fiecăruia – şi pot fi încărcaţi în locurile special amenajate care în Europa au devenit o obişnuinţă. Ştiu, România are alte priorităţi la nivel de infrastructură, însă nu pot să ignor faptul că aproape fiecare model al marilor constructori auto va avea o versiune hibridă, hibridă plug-in (încărcabilă la priză) sau chiar electrică în următorii ani. 2015 va fi astfel un un de tranziţie între clasic şi modern din acest punctul de vedere.

SUV-urile şi crossoverele mici vor fi calul de bătaie al producătorilor în 2015. Dacă acum trei ani aveam în acest segment un singur reprezentant, Nissan Juke, pofta clienţilor pentru acest tip de maşini va creşte în paralel cu lansarea unor noi viitori clasici ai genului. Şi asta se va întâmpla şi în România: Fiat 500X, Jeep Renegade, Mazda CX-3, Ssangyong Tivoli şi Suzuki Vitara şi posibil Ford EcoSport sunt doar câteva nume care vor fi adăugate în lista deja existentă într-un segment în care Renault Captur, Peugeot 2008 sau Opel Mokka îşi fac deja treaba. Nu exclud aici nici surprize din partea producătorilor premium şi nu numai, care se vor lansa şi ei în horă. Pentru că publicul cere maşini de oraş ceva mai înălţate.

În zona producătorilor premium va fi ceva agitaţie, pentru că marile mărci germane vor continua să se lupte pentru vânzări. BMW, Audi şi Mercedes-Benz au terminat 2014 în această ordine, la fel ca în ultimii patru ani, iar poziţiile nu cred că se vor schimba nici în 2015, în ciuda eforturilor masive ale urmăritorilor. De subliniat că fiecare dintre cele trei mari mărci vor miza în acest an pe hituri: BMW aduce noua generaţie Seria 7, Audi lansează Audi Q7, iar Mercedes-Benz vine cu GLE Coupe, un rival direct pentru BMW X6. Se anunţă un an pe cinste.

La nivel local, după cinci ani consecutivi de scădere în care înmatriculările de maşini noi şi au ajuns de la 320.000 (în 2008) la 65.000 (în 2013), anul trecut a adus mult aşteptata creştere pe care toată industria o vede ca un semnal bun de revenire. În 2014 s-au vândut în jur de 80.000 de maşini noi în ţară (cifra oficială este încă aşteptată), iar asta înseamnă că 2015 devine brusc un an de la care mărcile auto aşteaptă confirmarea că ne aflăm pe un trend corect.

Şi premisele sunt corecte: vom vedea în showroom-uri peste 90 de modele noi care vor încerca să atragă cât mai mulţi clienţi aflaţi în căutarea unei maşini noi după câţiva ani de aşteptare. Dispare programul Rabla, dar în sprijinul creşterii va veni programul Prima Maşină, echivalentul auto al Primei Case. Deşi încă nu există date oficiale, probabil că vom vorbi de garantarea achiziţiei unei maşini al cărei preţ nu va putea depăşi 15.000 de euro. Deci, dacă până acum nu aţi cumpărat o maşină nouă, e momentul să faceţi o vizită în showroom-uri. Mai ales că multe mărci pregătesc echipări speciale pentru modelele lor cu scopul de a le aduce bine echipate în target-ul de buget.

Peste toate, însă, mă aştept ca 2015 să fie anul în care tehnologia va fi liberalizată. Sisteme care acum doi-trei ani existau doar pe modele scumpe vor putea fi cumpărate ca opţiuni pe maşinile accesibile, iar noi trenduri îşi vor face apariţia pe modelele de serie. În acelaşi timp, tehnologii ale viitorului vor intra în dotarea modelelor scumpe. Vor începe să dispară uşor-uşor butoanele, care vor fi înlocuite de display-uri touch, iar aplicaţiile şi conţinutul acestora pe telefoanele Android (prin Andoid Auto) şi Apple iOS (prin CarPlay) vor putea fi afişate în maşină, care se transformă astfel într-un soi de apendice al device-ului pe care-l ţii tot timpul la îndemână.

Înapoi la lista de articole
comments powered by Disqus