Roger Federer și-a lansat oficial prima companie. Iar primul client este Del Potro
Adrian Țoca | 12 decembrie 2013Rivalitatea Federer – Nadal s-ar putea muta în curând de pe terenuri în birouri. Fiecare dintre cei doi mari campioni are acum propria companie de management sportiv.
Intențiile lui Roger Federer au căpătat o formă oficială: agentul lui, Tony Godsick (foto, stânga), a anunțat înființarea Team8, o companie de management sportiv care înseamnă, printre altele, și prima experiență pe cont propriu în afaceri a elvețianului, planuri despre care v-am mai povestit, de-a lungul timpului.
Team8 va fi condusă de Tony Godsick, agentul de cursă lungă al lui Roger, deocamdată jucătorul păstrând doar un rol neoficial. Cei doi lucrează împreună din 2005, an în care Federer, după un scurt intermezzo pe cont propriu, s-a reîntors la IMG, gigantul american care se ocupă, printre multe altele, cu impresariat sportiv la nivel înalt, drepturi tv sau organizare de evenimente. Federer și Godsick au părăsit definitiv IMG anul trecut (pas făcut, ulterior, și de Rafa Nadal și agentul său, Carlos Costa), și aproape imediat au început speculațiile vizavi de deschiderea propriei companii.
Numai că Godsick, cel care este soțul fostei jucătoare americane Mary Joe Fernandez, spune că Team8 nu se vrea o concurență pentru IMG și nu-și dorește să ajungă la dimensiuni de corporație. Dimpotrivă. „Vrem să fim o agenție-butic, care să managerieze doar un grup de sportivi reprezentativi. Vom fi foarte selectivi, comparativ cu agențiile care contractează atleți la grămadă și care vânează și mulți juniori”.
Bineînțeles că Federer este cel mai important client al noii structuri, însă Team8 a anunțat deja o mutare interesantă: l-a semnat și pe Juan Martin Del Potro, locul 5 în lume. Legăturile sunt evidente: pe lângă faptul că au jucat o sumedenie de meciuri, Federer și Del Potro au petrecut mult timp împreună în ultimii ani, iar argentinianul a spus în repetate rânduri că au devenit prieteni apropiați și că ar fi onorat să lucreze, într-un fel sau altul, cu starul elvețian. De altfel, Delpo a și confirmat astăzi anunțul.
De asemenea, Grigor Dimitrov va fi un alt client high-profile al noii companii, în ceea ce New York Times găsește a fi „o alăturare simbolică”. Despre Dimitrov s-a spus în repetate rânduri că este apariția din circuit cea mai asemănătoare lui Federer ca stil și posibilități, iar acum legăturile dintre cei doi trec de la jocurile de cuvinte îndrăgite de presă la un nivel ceva mai concret, în care Roger pare a îmbrățișa un rol din care va încerca, probabil, să-l susțină pe bulgar în carieră.
Intențiile selective ale duo-ului Godsick – Federer sunt, așadar, confirmate și de numele primilor clienți. Federer pare că și-a dorit să-și apropie acei jucători de care se simte strâns legat; între Roger, Juan Martin și Grigor sunt o sumedenie de puncte comune și asemănări, fie de joc, fie de caracter. Alăturarea celor trei aduce cu mișcările de pe piața muzicală, unde mai mulți artiști care cântă același gen se alătură aceleiași case de producție și-și folosesc forța de grup pentru a avea mai mult succes. Nici fanii lor nu-s tocmai diferiți. E destul de vizibil că Del Potro și Dimitrov sunt deseori susținuți de segmente importante din baza de suporteri a lui Federer.
Și totuși, la urma urmelor, de ce a apărut Team8? Vorba unui agent rival, „Roger are deja o moștenire care va trăi mult după ce va fi ieșit din tenis. Iar Tony este cât se poate de securizat din punct de vedere financiar. Nu-mi dau seama de ce și-ar fi dorit o responsabilitate suplimentară”. Exact, numai numele Federer simplu, fără nicio altă investiție, este un business suficient de solid încât să le fi asigurat deja viitorul și nepoților lui. Și atunci?
Parțial, pentru că Federer își va dori, mai mult ca sigur, să conducă un business după ce se va retrage din tenis. Godsick, care are 42 de ani, confirmă pentru New York Times, că Team8 a fost creată și pentru a-i servi ca platformă lui Roger. „Pot să reprezint foarte bine brandul Federer, însă nimeni nu se vinde mai bine decât el însuși. I-am spus mereu, mai în glumă, mai în serios: Uite, tu ai avut succes pe teren, dar vei avea un succes și mai mare după ce vei fi terminat de jucat”.
Al doilea motiv este pentru că amândoi sunt foarte competitivi și creativi, așa că și-au dorit să construiască o structură nouă, de la zero, cu o abordare proaspătă. „Small is the new big – e credința mea. Suntem de principiu că o abordare mult mai personalizată e cheia”, crede Godsick, care își mai dorește și un jucător de golf printre clienții Team8.
Federer nu este singurul nume mare din tenis care procedează astfel. Cealaltă latură a celei mai frumoase rivalități din tenis, Rafa Nadal, a procedat deja similar, și n-ar fi exclus ca rivalitatea celor doi să se mute, în câțiva ani, de pe terenuri în birouri. Rafa și agentul său, fostul jucător Carlos Costa, au pornit încă de la începutul anului propria companie de management sportiv, imediat după ce au ieșit din IMG, și care au printre clienți jucători de tenis, fotbal și golf. Tatăl lui Rafa, Sebastian, face și el parte din companie. Rafa și Costa s-au arătat interesați să-l „racoleze” pe Christian Garin, o tânără speranță a tenisului din Chile, cu care Rafa s-a antrenat în câteva rânduri.
Diferența între cele două companii, a lui Federer și a lui Nadal, este că Rafa pare mai interesat de o extindere mai rapidă, agenția lui ocupându-se, de altfel, și de organizarea de evenimente, asemenea IMG.
Cum scriam aici, Federer și Nadal ocupă locurile 1, respectiv 4, în clasamentul câștigurilor din tenis realizat de Forbes.
Altă figură importantă din tenisul actual care și-a încercat, deja cu mare succes, mâna în afaceri pe banii proprii, adică dincolo de obișnuitele contracte publicitare, este Maria Sharapova (detalii).
IBAN RO51RNCB0079145659320001
Asociația Lideri în Mișcare,
Banca Comercială Română