Să nu ajungem, peste 10 ani, să realizăm că a trecut pe lângă noi toți o șansă imensă de care trebuia să profităm și n-am făcut-o. Tenisul românesc trăiește acum un moment în egală măsură excepțional și rar - scriem asta cu fiecare ocazie -, dar ar fi o eroare fără margini să nu ne îngrijim de pașii următori, să nu ne urcăm pe acest val de popularitate și să uităm de ce punem în locul celor de acum. E timpul pentru ca toți cei implicați să-și unească forțele și să asigure viitorul copiilor care să ne facă fericiți în câțiva ani. Ce lăsăm în urma noastră?
De-a lungul celor 10 episoade prezentate până acum, am trecut prin mai multe faze: ne-am familiarizat cu drumul străbătut de jucătorii români ai momentului, amintindu-ne cât de greu le-a fost lor când au fost juniori și cât de mult are legătură ascensiunea lor cu nebunia părinților. Apoi i-am cunoscut pe juniorii momentului; o prezentare-monstru a unora dintre juniorii care au obținut cele mai bune rezultate. Pe unii dintre ei i-am cunoscut mai bine, am aflat natura problemelor cu care se confruntă și le-am spus poveștile. Apoi am mers mai departe, am trecut prin studii de caz, situații și probleme reale. Am formulat idei, am dat cuvântul tuturor părților implicate, am listat sugestii şi, mai presus de orice, am căutat să venim în ajutor. Am publicat 10 episoade ale unui serial mastodont, o premieră în presa sportivă românească, fără să avem nici pe departe impresia că am epuizat toate subiectele. De acum, e vremea să căutăm și să implementăm soluţii. Eu, tu, fiecare dintre noi. Copii, părinţi, antrenori, conducători de cluburi, persoane din conducerea federaţiei, sponsori, jurnalişti, simpli pasionaţi de tenis şi nu numai.
**
Cu ajutorul mai multor specialişti, conturăm aici câteva dintre concluziile acestui serial şi sugerăm câteva modele de urmat, de la noi sau de afară. Nu pretindem că ar fi singurele, că ar fi universal valabile. Lista cu ce avem de spus şi mai ales, de făcut, e infinit mai lungă şi vă invităm să o completăm şi să o punem împreună în practică. Nu în ultimul rând, vom vedea împreună că practicarea tenisului aduce beneficii nemărginite, unele la care ne-am fi gândit, altele nu, dincolo de şi poate mult mai importante decât construirea unui campion în ATP sau WTA.
Ne-am oprit cu rigurozitate, în episodul 5, asupra îndatoririlor de părinte. Inspirat, specialistul în mental coaching Silviu Zancu l-a comparat cu un grădinar, atent la cum cum cresc plantele, atent la ceea ce au nevoie, când au nevoie. Până la urmă, important este ca părintele să rămână părinte, după cum ne spunea veteranul tehnician Sever Dron, şi pentru că „în ziua de astăzi este aproape imposibil ca un copil să atingă un nivel profesional de competitor, dacă părinţii acestuia nu sunt dispuşi de a investi atât moral, cât şi financiar”.
Mai întâi, e cazul să întărim mai jos câteva considerente enunţate în episoadele anterioare. Orice s-ar spune, tenisul începe prin a fi un joc, nu un job. Copiii îl practică pentru că este distractiv, iar imboldul de aici trebuie să provină. Oricum ar fi, succesul copilului pe teren nu este destinat îndeplinirii unor nevoi de recunoaştere ale altora. Există părinţi care comit asemenea greşeli ce pot avea consecinţe dramatice, iar exemple chiar există. Ne vine la îndemână să confundăm activitatea noastră cu a copilului, încât uităm că la mijloc nu este viaţa noastră, ci a lui. A deveni un profesionist de succes reprezintă un scop pe care e grozav să-l ai, dar, în acelaşi timp, unul foarte dificil de atins. Iar dacă sacrificiile, timpul şi banii investiţi vin ca o justificare doar atunci cât X devine un performer, nu când pur şi simplu se dezvoltă ca persoană, atunci suntem pe buza prăpastiei. Părinţii nu trebuie să constituie niciodată o sursă adiţională de stres, nu trebuie să pună o presiune nedorită pe umerii copiilor, accentuând necesitatea victoriei cu orice preţ sau reacţionând exagerat la înfrângere. E la fel de adevărat că „părinţii au un mare rol, din păcate pentru noi, antrenorii, dar trebuie să-i acceptăm şi să-i folosim, nu să-i dăm la o parte. Ei, un pic ţinuţi în frâu, te pot ajuta pe tine ca antrenor. Părinţii aleargă după bani, după sponsori şi atunci automat că vor cere şi de la antrenori mai multă implicare, îi trag puţin la răspundere, chiar dacă ei poate că îşi fac oricum treaba”, sesizează Alina Tecşor.
La modul ideal în armonie cu cea de părinte, nu mai puţin nobilă e „meseria” de profesor. De tenis, în cazul de faţă, motiv pentru care ne vom referi în continuare la aspecte ce ţin de menirea antrenorului şi de relaţia lui cu micuțul practicant al tenisului, îndreptându-ne atenţia şi asupra perioadelor de creştere, de la copilărie, la pubertate şi adolescenţă. „Dacă relaţia dintre jucător şi antrenor e sănătoasă şi generează bucurie de ambele părţi, copilul are şanse să se dezvolte. Insist pe relaţia antrenor - elev pentru că, mai devreme sau mai târziu, e nevoie să te duci după el la turnee, iar dacă nu eşti motivat să vezi ce se întâmplă cu munca ta, nu te duci. Rămâi şi produci bani la club”, ne spune un alt antrenor.
Copiilor cu vârste între trei şi şapte ani le priesc cel mai mult jocurile cu câteva reguli simple, care îi ţin într-o permanentă mişcare. Reuşita ca antrenor (şi părinte) ţine de a transmite sarcini şi a insufla aptitudini ce merită deprinse, nu de un noian de instrucţiuni greu de înţeles, comunicate verbal. Procesul de învăţare e înlesnit prin încurajări, formularea de întrebări sau construirea de scenarii ce dezvoltă curiozitatea copiiilor. O concentrare exagerată pe „acordul fin” al aptitudinilor ar fi o pierdere de vreme, din moment ce, la această vârstă, fie le lipseşte prin construcţie un control motoriu bine desăvârşit, fie nu posedă capacitatea intelectuală de a-l efectua.
Între opt şi 11 ani, în scopul îmbunătăţirii abilităţilor de ordin fizic, nu se recomandă o specializare strictă, ci angajarea într-o varietate de sporturi, jocuri şi activităţi. În acest interval începe să se contureze individualitatea copilului, motiv pentru care este important să beneficieze de experienţe pozitive în procesul de învăţare, să simtă că duce sarcini la îndeplinire şi apare drept competent în ochii celor din jur. Pentru a preveni accidentările, o atenţie sporită trebuie acordată în egală măsură pregătirii fizice, concentrată pe folosirea greutăţii corporale a copilului, nu pe exerciţii cu ajutorul greutăţilor. Iar antrenarea flexibilităţii în această perioadă îi poate scăpa pe mulţi de viitoare probleme ale articulaţiilor.
Nu insistăm în articolul de faţă pe modificările pe care le suportă organismul în perioada pubertăţii şi, mai apoi, a adolescenţei. Amintim doar că în perioadele de creşteri rapide, cum se întâmplă între 12 şi 15 ani, centrul de greutate se modifică, ceea ce poate afecta coordonarea şi prestaţia pe teren. De asemenea, cam în acest interval, unii tineri jucători încep să confunde stima de sine cu rezultatele din turnee, iar antrenorii şi părinţii n-ar strica să-şi dea seama că tenisul ar putea să nu mai fie în fruntea listei lor de priorităţi. „Trebuie luat gradual, să ştii cum să încarci copilul. Dacă îl bagi în tot felul de turnee încă de la 10-11 ani, e posibil ca pe la 14-15 să îl saturezi. Trebuie să îl laşi puţin să evolueze natural”, atrage atenţia antrenorul Răzvan Bănică.
Acelaşi tehnician a atins zone sensibile de pe traseul spre marea performanţă, pe care le-am analizat şi în episoade anterioare, iar concluziile sunt demne de luat în seamă.
Merită să înţelegem cum funcţionează mecanismul sponsorizărilor la nivel macro. Raţiunile legate de profit nu pot fi neglijate când vorbim de orientarea unui sponsor către un sport anume. Cele populare (în ceea ce priveşte vizibilitate media) prezintă avantaje evidente. Iar popularizarea şi vizibilitatea celui sponsorizat duce la o popularizare a brandului respectiv, respectiv la o conştientizare mai mare a mărcii/companiei, aşa numitul brand awareness. Nu e nimic meschin aici! În limbaj popular, e un soi de eu te ajut pe tine acum, dar tu, când ajungi celebru, mă ajuţi pe mine'. Într-un sport care s-a zbătut în anonimat atâția ani, e aproape imposibil de găsit un sponsor. Iar dacă se găseşte un binevoitor, se poate vorbi, în cel mai bun caz, de un pasionat de sport care face o donaţie. În sporturile cu greutate de afară, gen campionatele puternice de fotbal, Formula 1, baschetul american etc., companiile pompează sute de milioane de dolari anual; asta nu e filantropie, ci o investiţie. În bătălia celor mai mari branduri din lume, cei care ”bagă” bani ştiu exact cum, când şi câţi vor obţine înapoi. Prin urmare, este foarte importantă popularizarea tenisului prin media, vizibilitatea sa, market share-ul. Totul determină sau condiţionează existenţa unui fenomen de masă sau nu şi, prin urmare, posibilitatea atragerii de investiţii.
În particular, referindu-ne strict la tenis, responsabilitatea presei, reliefată în cantitatea şi mai ales calitatea subiectelor de specialitate, se reflectă automat în popularizarea fenomenului. Atunci când, pe teme sportive, abordarea predilectă a canalelor de televiziune devine orientată spre un soi de entertainment, unul de suprafaţă, menit a da o aşa-zisă culoare în ochii publicului, rolul educaţional al mass-media este în totalitate neglijat. De aici, tenisul şi cei care îl practică nu mai au nimic de câştigat, iar virtualii viitori pasionaţi sunt orientaţi inevitabil pe un tărâm al lipsei de profesionalism. Întrebări de genul „Mergi la meciul de fotbal de diseară?” sau “Ce vei face cu atâţia bani?”, de care jucătoarele de tenis au parte în ultima perioadă sunt doar câteva dintre exemplele pe care le știm cu toții. De la vârful politicilor din trusturile media, până la ultimul reporter, trebuie conştientizat cât contează cum alegem un subiect în detrimentul altuia şi, în egală măsură, din ce perspectivă îl abordăm. Încă un lucru: merită conștientizat că, la rândul lui, tenisul s-a transformat într-o neașteptată găină cu ouă de aur în ce privește interesul consumatorilor. E o situație din care media are de câștigat, dar trebuie să-și protejeze această nouă descoperire.
Pentru a sublinia importanţa oricărui demers jurnalistic, din postura de comentator de tenis pe canalul Digi Sport, cel care deţine drepturile de difuzare a turneelor Masters Series, Silviu Zancu avertizează: “Fii atent ce cuvinte foloseşti şi cum le foloseşti, pentru că acestea pot planta fie sămânţa fericirii, fie pe cea a nefericirii!”.
Mult timp între primii 200 de jucători ai lumii, Adrian Cruciat a dat curs, în paralel cu tenisul, pasiunii vizavi de meseria de jurnalist. A absolvit o facultate de profil la Timişoara, iar după retragerea de pe teren, pe lângă antrenorat, şi-a intrat şi în rol de comentator sportiv. Despre cum tratează tenisul presa de la noi, Cruciat remarcă: “Mi se pare că jurnalistică bună se face doar la anumite posturi de radio şi pe site-uri de specialitate, fără un scop financiar, din pasiune. Ai nevoie şi de oameni, ca să faci reportaje, oameni care au avut legătură cu tenisul. Şi nu-i găseşti pe toate drumurile. Eu nu merg pe ideea asta se cere, asta se vinde. Nu cred că dacă s-ar înfiinţa o publicaţie de sport fără can-can-uri, cu articole inteligente, frumos scrise, despre tenis, n-ar fi pasionaţi de sport care să o cumpere!”.
Preluarea unor modele de succes, din străinătate, reprezintă o cale de urmat în scopul creşterii unor viitoare generaţii de elită. Pe unul dintre acestea l-am mai enunţat, în Episodul 3, la sugestia unui specialist din zgură. Ar include înţelegeri scrise între FRT şi toţi juniorii de perspectivă (respectiv reprezentanţii acestora), prin care jucătorii ar beneficia de un suport real în startul carierei, urmând ca aceia care ajung la faza în care să câştige bani din premii, să vireze o cotizaţie sau un procent. “Cehii au un sistem clar. Iau cei mai buni jucători, le oferă şi le plătesc absolut tot. Slovacii iau pe sărite. Unde simt ei că există potenţial, acolo investesc. Sunt toţi sub contract, de când sunt preluaţi de federaţie, nu au nicio cheltuială (casă, masă, antrenor, turneu). În schimb, toată cariera ei plătesc procent federaţiei, alimentând astfel sistemul. Mi se pare ceva foarte porivit şi s-ar putea implementa şi la noi”.
Fostul vicepreşedinte al FRT şi antrenor al echipei de Fed Cup, Sever Dron, de mulţi ani rezident în Franţa, militează pentru preluarea modelului din Hexagon, ce include “metodă unitară de antrenament, cluburi structurate pentru învăţarea şi perfecţionarea tenisului la toate nivelurile, împărţirea teritoriului pe ligi de tenis – adevărate centre de perfecţionare, un clasament unde toată lumea îşi găseşte locul, motivaţia de a progresa şi mana financiară pe care o aduce Roland Garros-ul şi licenţele celor 2.000.000 de practicanţi ai tenisului”. Francezii au implementat un sistem de promovare a tenisului în care pilonul principal al ierarhizării, organizatoric vorbind, nu-l reprezintă categoria de vârstă, ci nivelul valoric. “Pleacă de la -15 şi ajunge până la +15. Dă rezultate mult mai bune. Şi sistemul spaniol e la fel. Să ne uităm câţi spanioli sunt în Top 100!”, aminteşte antrenorul Mihail Allan.
În rezumat, o strategie globală, cu o implementare la toate nivelurile, creează o structură, iar în tenisul juvenil totul s-ar schimba radical. Nu s-ar mai face nimic pe orbecăite sau din auzite, iar şansele pentru copiii talentaţi de a face performanţă ar creşte considerabil. Nu ar mai fi aşa condiţionaţi de existenţa unui părinte sau a unei rude cu bani!
„Tenisul nu e totul pe lume! Am ajuns la concluzia că nu merită sacrificii – să-ţi vinzi lucruri din casă, să te împrumuţi la bancă pentru a susţine copilul. Ai şanse extrem de mici să-şi recuperezi banii”, a fost una dintre afirmaţiile lui Claudiu Munteanu. Bun, dar aici vorbim strict de marea performanţă cu orice preţ, pentru că sportul alb generează o sumedenie de alte beneficii şi satisfacţii chiar şi celor care nu-şi propun sau îşi propun, dar nu reuşesc să ajungă performeri. Însuşi tehnicianul lui Victor Crivoi a precizat în completare: „Poţi să-ți faci o carieră, să prinzi o bursă în America. E cel mai bun rău care se poate întâmpla, dacă ai cât de cât valoare. Păi, după ce ţi-ai făcut o facultate în America, ţi-ai scos toţi banii pe care i-ai investit în tenis! Patru ani înmulţit cu 30.000 de dolari. Sunt 120.000 de dolari. N-ai investit tu atât în zece ani de tenis. Iar America e America, e altceva. Eu am trimis nu ştiu câţi copii acolo, sunt o grămadă care au mers. Au făcut facultăţi şi sunt bine mersi. Și asta, jucând tenis la nivel înalt. Îşi câştigă pe merit bursa, nu că li se dă ceva. E un campionat foarte puternic la nivel universitar. Sunt o grămadă care au progresat în mediul acela academic”.
Faţă de alte sporturi, cerinţele şi răsplata pentru ceea ce reuşeşti par mai mici, mai meschine decât efortul depus, însă nicidecum nu înseamnă că tenisul nu merită practicat. „Nu-l poţi privi numai ca pe un business. Mai înveţi şi altceva, poţi să rămâi cu o meserie, poţi să devii antrenor, poţi să faci o facultate în străinătate fără să te coste nimic. Îţi deschide nişte perspective, chit că nu ajungi jucător de Top 100”, spune Marius Comănescu, referindu-se și la lecțiile de viață pe care ți le oferă tenisul.
„Ar trebui să le oferim juniorilor o educaţie corespunzătoare, atât fizică, cât şi psihică. E important să ne concentrăm pe descoperirea de talente, dar şi pe sprijinirea lor. Ca orice sport, tenisul are magia şi secretele lui. Şi sunt convins că va reveni în forţă prin generaţiile viitoare, atunci când vom fi pregătiţi de succes!”.
Victor Hănescu,
cel mai valoros tenisman român al momentului
Ce învaţă copiii? Nu numai dreapta, reverul, serviciul sau voleul, după cum ne arată Silviu Zancu. “Învaţă să câştige şi să accepte înfrângerile ca parte din drum; învaţă să-şi recunoască emoţiile şi să le folosească în folosul lor; învaţă să-şi construiască curajul atunci când se întâlnesc cu frica, să-şi regăsească calmul când se întâlnesc cu furia; învaţă să simtă satisfacţia sau nemulţumirea, să primească aprecierile sau să accepte reproşurile, să găsească răspunsuri la întrebarea de ce fac ceea ce fac şi să descopere noi resurse pentru a continua efortul în faţa dificultăţilor; învaţă să capete încredere în forţele proprii sau să înfrunte neîncrederea”, notează Zancu, concluzionând apoi: “Miza nu e numai prima sută. Miza cea mare este FERICIREA!”.
În „Sport for a Liftime: Health Benefits of Tennis”, fizioterapeutul american Jack Groppel aduce în discuţie o serie de studii privind avantajele practicării tenisului. Încă din 1993, după ce a folosit o plajă de cercetare de peste 10.000 de persoane în intervalul a două decenii, Dr. Ralph Paffenbarger a ajuns la concluzia că tenisul întăreşte sistemul imunitar, diminuează riscul bolilor de inimă şi reduce la jumătate riscul morţii subite, din orice cauză. În paralel, Dr. Joan Finn a descoperit că jucătorii de tenis au înregistrat scoruri mai ridicate în privinţa vigorii, a optimismului, a încrederii în sine, respectiv scoruri mai mici în privinţa unor stări de depresie, supărare, confuzie, anxietate şi tenisiune decât alţi sportivi sau non-sportivi. De asemenea, cercetători de la Universitatea din Illinois au arătat că, deoarece jocul necesită o stare de alertă şi gândire tactică, tenisul poate genera noi conexiuni la nivelul creierului, care astefel şi-ar dezvolta continuu capacităţile. Iar Dr. Jim Gavin, autorul cărţii Obişnuinţa exerciţiului, susţine că tenisul, mai mult decât golful, patinajul viteză sau aproape oricare alt sport , dezvoltă caracteristicile unei personalităţi pozitive. Totodată, cercetarea a demonstrat că tenisul arde mult mai multe calorii decât majoritatea altor sporturi.
Încă mai cuantificăm dacă, prin pledoaria noastră pentru tenisul la nivel de copii şi juniori, expusă în primul segment al unui serial unicat, am reuşit sau nu să atragem noi pasionaţi, să-i sensibilizăm pe cei care au capacitatea de a sprijini, să-i informăm pe cei ce nu știu, să oferim soluții constructive și poate chiar să aducem o contribuţie cuantificabilă, peste timp, în descoperirea de talente, în obţinerea de rezultate de excepţie. Știm însă că am încercat și, ajutați de voi, vom încerca în continuare. Mesajele voastre de-a lungul acestei campanii ne-au inspirat și, în egală măsură, ne-au ajutat, ne-au dat idei și ne-au arătat cum să ne împachetăm mai bine ce avem de comunicat. Apreciem feedback-ul vostru constructiv, știm deja că mulți părinți și copii l-au găsit folositor, vom încerca și pe mai departe să fim de folos.